Neem dat ‘werken’ gerust letterlijk. Met FME Flow als aanjager zijn de dataflows van Stad Oostende de klok rond in beweging. De badstad werkt zo met actuele beleidsdata. En dat alles volledig automatisch, waardoor de administratieve medewerkers tijd hebben voor meer inhoudelijke taken.

FME is een vast begrip op de GIS-dienst van het Oostendse stadhuis. “Het data-integratieplatform vormt een vast onderdeel van onze toolkit”, duidt Annelies Vandenbulcke, Diensthoofd GIS bij Stad Oostende. “Zo gebruiken we de desktopapplicatie FME Form al jaren om data sneller en betrouwbaarder te verwerken. Met FME Flow kunnen we nu bestaande workflows automatiseren én actuele data delen met zowel collega’s als burgers.”
“Handig is vooral dat je FME Flow kan inzetten waar en wanneer je wil. Je kan bijvoorbeeld flows in real time laten lopen, maar evengoed triggeren op basis van schema’s of als reactie op bepaalde activiteiten. Jij kiest de richting en snelheid, FME Flow stuurt en trapt de pedalen rond.”
FME anno 2023: een nieuw kleedje, nieuwe namenIn mei 2023 kregen de productnamen, de productpositionering en de look & feel van het FME-platform een flinke update:
|
Automatisatie in actie: 3 toepassingen
Hoe Stad Oostende concreet meerwaarde haalt uit FME Flow? Deze typische processen kregen een digitale make-over:
Begraafplaatsen – De dienst Burgerzaken zet een mobiele applicatie in om de stedelijke begraafplaatsen te controleren op verwaarloosde graven en vervallen concessies. FME Flow stuurt de info ‘s nachts door naar de databanken en het webloket van de stad, klaar voor verwerking door de medewerkers.
Openbaar domein – Info over nieuwe objecten (bomen, speeltoestellen, vuilnisbakken, etc.) of wijzigingen aan bestaande objecten stromen ’s nachts door naar de databank. FME Flow voert ook een kwaliteitscheck uit vóór de data terechtkomen in de publicatiedatabank. Tijdens die controle krijgt elk object een uniek ID, inclusief straatnaam en wijk. Het resultaat: enkel correcte en volledige info wordt gedeeld.
Omgeving – FME Flow zorgt ervoor dat Oostendenaars online alle omgevingsbekendmakingen kunnen raadplegen. Welke beslissingen werden genomen en welke openbare onderzoeken zijn aan de gang? De kerninfo uit de administratieve dossiers belandt automatisch in het publieke webloket.

Contacteer ons
Uw gegevens zijn succesvol doorgestuurd.
Error!
Jouw contactpersoon

An Heirman
+32 (0)16 40 30 39 +32 (0)16 40 30 39
Service Desk
Al klant? GIM helpt je verder.
Klantendienst