Hoe VOO de verwerking van KLIM-CICC planaanvragen automatiseert
Hoe VOO de verwerking van KLIM-CICC planaanvragen automatiseert

Bij bouwprojecten is veiligheid essentieel. Dit begint met een efficiënte aanpak van graafwerken. Bij telecomoperator VOO is de verwerking van planaanvragen voor kabels en leidingen (KLIP en KLIM-CICC) geautomatiseerd dankzij het beveiligde digitale platform ‘Marlin Save Below’.
_390_159_s.jpeg)
Om schade tijdens graafwerken te voorkomen is betrouwbare informatie overergrondse infrastructuur essentieel. Voor telecomoperators betekent dit het correct delen van netwerkinformatie met aannemers en studiebureaus.
Toch is het beantwoorden van planaanvragen vaak een tijdrovende job. “Dit handmatige proces slokte veel tijd op van onze medewerkers en verhoogde de kans op fouten,” legt Jean-Christophe Rase, Lead IT Application Manager bij VOO, uit.
De digitale oplossing: Marlin Save Below
Om dit proces te optimaliseren koos VOO voor een digitale, veilige oplossing. “Onze zoektocht bracht ons bij GIM en het platform ‘Marlin Save Below’, dat specifiek ontwikkeld is voor planaanvragen. Hun expertise in GIS en de data-integratieplatform FME gaf de doorslag,” zegt Jean-Christophe Rase.
Beveiligde gegevens voor ondergrondse infrastructuur
Het platform Marlin Save Below automatiseert de verwerking van planaanvragen via het KLIM-CICC-portaal in Brussel en Wallonië (en via KLIP in Vlaanderen). Dit state-of-the-art platform, gebaseerd op meer dan twee miljoen aanvragen, maakt gebruik van hedendaagse technologie en voldoet aan alle regionale normen.
“Met deze oplossing hebben we een veilige en geautomatiseerde manier gevonden om informatie over ondergrondse infrastructuren te verwerken, volledig in lijn met de regelgeving in Wallonië en de rest van België.”
Geautomatiseerde processen
Dankzij Marlin Save Below geniet VOO van een veilige en efficiënte verwerking van planaanvragen voor ondergrondse graafwerken. “Het automatische proces is nu onmisbaar voor ons. Sinds de implementatie richten onze teams zich volledig op hun kerntaken in plaats van tijdrovende administratieve werkzaamheden. Kortom: efficiëntie, stabiliteit en duurzaamheid,” benadrukt Jean-Christophe Rase.
Gebruiksvriendelijke interface en uitstekende ondersteuning
Het platform biedt een modulaire integratie met de IT-infrastructuur van VOO op basis van actuele gegevens. Jean-Christophe Rase benadrukt ook andere voordelen: “Onze teams werken met een geoptimaliseerde en gebruiksvriendelijke interface. Bovendien is de ondersteuning van hoge kwaliteit en erg responsief bij vragen.”
Klaar voor de toekomst
Om voorbereid te zijn op de toekomst heeft GIM een flexibelere aanpak ontwikkeld waarmee plannen eenvoudig van PDF-bestanden naar vectorgegevens kunnen worden omgezet. Deze aanpak bereidt VOO voor op de nieuwe KLIP- en KLIM-specificaties in IMKL/IMCC 3.0-formaat, dat in het derde kwartaal van 2025 worden geïntroduceerd.
Snel en op maat geïmplementeerd
Als expert in geografische informatie beschouwt GIM elke aanvraag als een uniek project. Dit bevestigt Jean-Christophe Rase: “De analyse van onze behoeften, de implementatie en de ingebruikname van het platform waren afgerond binnen vier maanden. De planning werd nauwkeurig afgestemd op onze zakelijke vereisten. Op mijn schaal van tevredenheid geef ik een dikke 9 op 10.”

Contacteer ons
Uw gegevens zijn succesvol doorgestuurd.
Error!
Jouw contactpersoon

Bart Tuyteleers
016403039 016403039
Service Desk
Al klant? GIM helpt je verder.
Klantendienst