Mobiele app garandeert optimaal werfbeheer langs nieuwe Vlaamse snelweg

Meer weten?

De uitdaging: informatiebeheer op de werf

Incidenten rapporteren, inspecties inplannen, werkzaamheden uitvoeren… Dat de bouw en het onderhoud van de A11-autosnelweg tussen Brugge en Knokke-Heist een uitgebreide instroom aan informatie met zich meebrengen, is zacht uitgedrukt. Om die uitwisseling van gegevens tussen verschillende bedrijven in goede banen te leiden, zocht aannemersconsortium THV EPC Via Brugge* naar een mobiele datatoepassing, waarmee het makkelijk op het terrein aan de slag kon.
 

De oplossing: van CAD naar GIS

GIM ontwikkelde daarop een mobiele GIS-applicatie die dienstdoet als geografisch informatiesysteem. “Dat GIM een opensourceoplossing voorstelde, waarbij we zelf bepaalde aspecten kunnen aanpassen, gaf de doorslag om met hen in zee te gaan”, vertelt Joos Dewulf, hoofd preventie, milieu en kwaliteit bij het aannemersconsortium.

Bij de ontwikkeling van de app gingen beide partijen niet over een nacht ijs. “Onze infrastructuurplannen, zoals voor de A11, worden getekend met CAD-software”, gaat Joos verder. “Die moest GIM omzetten naar een GIS-formaat, zodat de mobiele app ze kan verwerken. Vervolgens werden luchtfoto’s van de werf toegevoegd. Die dienen als achtergrondkaart om informatie zoals opleverpunten op aan te duiden met gps-coördinaten en kilometeraanduiding.”

Tijdens de oplevering van de A11 gebruikte THV EPC Via Brugge de app om actiepunten op de werf te lokaliseren en te documenteren via een centrale databank in de cloud. Dat gebeurde telkens tijdens rondgangen met de bouwheer, Agentschap Wegen en Verkeer. Zo konden alle betrokken partijen vlot met de verzamelde info aan de slag en ingrijpen waar nodig. In de toekomst zal het consortium de app inzetten om inspecties en onderhoudswerken langs de snelweg correct in te plannen, uit te voeren en te beheren.

Het resultaat: handige app

“De digitalisatie in de bouwsector is een vrij recent fenomeen”, vat Joost samen. “Vooral in grote en complexe projecten, waarbij tal van partijen de handen in elkaar slaan, is informatie-uitwisseling een belangrijke succesfactor. GIM hielp ons dat te realiseren door zich flexibel op te stellen en tegelijk resoluut voor een cloudoplossing te gaan. Die is continu – zowel online als offline – beschikbaar, waardoor alle bedrijven in ons consortium vlot toegang hebben tot dezelfde informatie. En dat maakt de samenwerking een pak eenvoudiger.”

“We blijven graag met GIM werken om de app nog verder te verfijnen”, besluit Joos. “Maar ook op de langere termijn liggen nog pistes open. De data die we met de GIS-app verzamelen, kunnen we koppelen aan andere informatiebronnen. Denk aan nieuwe CAD-ontwerpen en luchtfoto’s, of het KLIP-platform, waarmee alle ondergrondse kabels en leidingen kunnen worden opgevraagd. Ook het grootschalige referentiebestand – met data over Vlaamse gebouwen, percelen, wegen, infrastructuur … – behoort tot de opties. Dat alles schept mogelijkheden om grote projecten, zoals industriële sites en transportnetwerken, nog efficiënter op te leveren en te onderhouden.”

* Het aannemersconsortium THV EPC Via Brugge groepeert 5 aannemers: Jan De Nul, Aclagro, Aswebo, Franki Construct en Van Laere.

Dankzij de mobiele GIS-app die GIM ontwikkelde, hebben alle bedrijven in ons aannemersconsortium continu en vlot toegang tot dezelfde, precieze info over incidenten, inspecties en werkzaamheden op de werf. Dat maakt de samenwerking een pak eenvoudiger.
JOOS DEWULF, AANNEMERSCONSORTIUM THV EPC VIA BRUGGE

Contacteer ons

Alle velden zijn verplicht

Uw gegevens zijn succesvol doorgestuurd.

Error!

GIM respecteert je privacy. We verzamelen je gegevens om je aanvraag te verwerken. Ook kunnen we je mogelijk op de hoogte houden van producten of diensten van GIM. In geen geval bezorgen we je gegevens aan andere organisaties. Je kunt steeds je gegevens inkijken en je verzetten tegen het verwerken ervan.  Raadpleeg het privacy-beleid van GIM  voor meer informatie.

  • Service Desk

    Al klant? GIM helpt je verder.

    Klantendienst