Met ruim 3,3 miljoen klanten en bijna 1,5 miljoen drinkwateraftakkingen in 177 gemeenten is De Watergroep het grootste drinkwaterbedrijf in Vlaanderen. Correcte adresinformatie is dan ook ‘key’ voor hun operationele en administratieve activiteiten. Om die info centraal te beheren, koos De Watergroep voor een unieke interne toepassing met Belmap als databron.

Centraal, kwaliteitsvol databeheer als hoogste goed
“Veel van onze interne processen maken gebruik van adresinformatie”, vertelt Kim De Latthauwer, ICT Teammanager GIS/CAD bij De Watergroep. “Daarbij moet de adresinformatie waarover we beschikken niet alleen correct zijn, maar ook makkelijk intern te beheren en te raadplegen door een veelheid aan medewerkers. En dat zijn er wel wat. Elke dag zijn we met zo’n 1.500 collega’s in de weer om de waterlevering te garanderen via maar liefst 34.000 kilometer aan leidingen verspreid over Oost- en West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg.”
Om alle bijbehorende adresinformatie te beheren, beschikt De Watergroep over CAR (Centraal Adressenregister), een intern ontwikkelde GIS-gedreven applicatie. Voor de aanlevering van adresgegevens in die toepassing, wilde het bedrijf volledig ontzorgd worden. “We botsen weleens op problemen met de datakwaliteit van de aangeleverde gegevens. Ook houden we onze adresinformatie al centraal bij, maar de meeste interne systemen bevatten nog steeds hun eigen adresdata."
Betrouwbare technische oplossing
Daar verandering in brengen, doet De Watergroep met GIM als partner en Belmap als databron. Kim: “Er kwam een performante en betrouwbare technische oplossing uit de bus. Niet alleen voor de aanlevering van de brondata, maar ook de reproductie ervan in onze databank. Die voedt op zijn beurt onze interne adresbeheertoepassing CAR op een conforme en uniforme manier.”
![]() |
Belmap is GIM's 3D digitale tweeling van de bebouwde omgeving met gedetailleerde informatie over alle gebouwen, adressen, percelen en verwante thema's voor België, Nederland en Luxemburg. |
De oplossing voorziet ook een feedbackmechanisme tussen Belmap en de CAR-toepassing van de Watergroep. “Hoe dat mechanisme in zijn werk gaat? Stel dat De Watergroep of andere Belmap-klanten nieuwe of afwijkende adresgegevens identificeren, dan zullen die automatisch gevalideerd en in het systeem ingelezen worden, of indien nodig door het Belmap datateam handmatig geëvalueerd. Zo beschikt De Watergroep altijd en overal over de meest actuele adresinformatie.”
Volledig ontzorgd
De technische opzet viel duidelijk in de smaak bij De Watergroep. “Zowel door de betere initiële datakwaliteit als door het handige feedbackmechanisme, zullen we dankzij de oplossing van GIM volledig ontzorgd worden”, besluit Kim.

Contacteer ons
Uw gegevens zijn succesvol doorgestuurd.
Error!
Jouw contactpersoon

Bart Tuyteleers
016403039 016403039
Service Desk
Al klant? GIM helpt je verder.
Klantendienst