Locatie. Locatie. Locatie… nog steeds een doorslaggevende factor als je succesvol en tegelijk efficiënt je doelgroep wil bereiken. Voor heel wat organisaties is het uittekenen van het ideale netwerk dan ook een permanente uitdaging. Gelukkig schieten nieuwe databronnen EN artificiële intelligentie te hulp. Als expert in location intelligence, artificiële intelligentie en geodata ontwikkelde GIM een unieke methodiek die nieuwe en bestaande databronnen op een slimme manier combineert tot heldere inzichten.
Of het nu gaat over retail, consumer marketing, ziekenhuizen of elektrische laadinfrastructuur, dankzij een stapsgewijze aanpak maak je strategische locatiekeuzes op basis van wetenschappelijk onderbouwde inzichten.
Stap 1: een beter inzicht in je doelgroep
De eerste stap in een strategisch locatietraject is de matching tussen jouw doelgroep en hun consumentenprofiel. Door je adresgegevens op punt te stellen bepalen we de exacte locatie van elk adres. Zo kunnen we elk contact linken aan één van de 15 GeoType profielen.
Resultaat? Een helder beeld van de profielen die het best vertegenwoordigd zijn in je bestand, eventueel zelfs per productgroep. Met dit haarfijn beeld van je ideale cliënt bereik je snel en makkelijk gelijkaardige profielen en weet je meteen waar je blinde vlekken liggen.
Over GeoTypeMet GeoType leer je je doelgroep beter kennen. GeoType is een geavanceerd segmentatiemodel dat alle Belgische huishoudens opdeelt in 15 unieke en herkenbare consumentenprofielen. Van jonge gezinnen in het groen tot senioren met stedelijke flair: dankzij GeoType ontdek je hoe ze wonen, werken en winkelen. Actueel, betrouwbaar en onmiddellijk toepasbaar voor diverse toepassingen. Lees hier meer over GeoType |
Stap 2: het ideale netwerk dankzij artificiële intelligentie
In een tweede stap nemen we de overeenstemming tussen jouw locaties en je profielen onder de loep. Afhankelijk van de situatie verzamelen we alle noodzakelijke informatie uit een hele reeks betrouwbare databronnen, zoals Belmap, TomTom en Locatus. Met de inzet van artificiële intelligentie integreren en combineren we deze informatie en berekenen we scores over indicatoren zoals omzet, bereik en potentieel van jouw netwerk en van elke individuele vestiging. |
Stap 3: gedetailleerde locatie-inzichten per vestiging
Uiteraard wil je een fijnmazige analyse voor elke locatie in je netwerk. Aan de hand van bereikbaarheid, verplaatsingsgedrag, socio-demografische en socio-economische data brengen we het verzorgingsgebied per vestiging in kaart. Dit levert een gedetailleerd overzicht op van de profielen die voor elke vestiging over- en ondervertegenwoordigd zijn. Op die manier leg je regionale verschillen in je doelgroep bloot. Bovendien geeft dit extra inzichten in tal van parameters zoals verplaatsingsbereidheid per profiel, het potentieel van elke vestiging en de doelgroep(en) die je momenteel onvoldoende bereikt. |
Het resultaat: een haarfijn zicht op je netwerk
Voor het visualiseren van de analyses levert GIM een krachtige location intelligence tool, die de inzichten uit kaarten en cijfers perfect combineert. Door de data van meerdere vestigingen slim te combineren, detecteer je overlappingen en blinde vlekken in je netwerk en lokaliseer je onderbenut potentieel. Met deze tool heb je een flexibel en gebruiksvriendelijk instrument in handen waarmee je zelf makkelijk een brede waaier van analyses uitvoert. Bovendien creëer je in een oogwenk heldere business intelligence rapporten.
Toepassingen
Deze datagedreven locatie-aanpak wordt toegepast door gebruikers uit diverse sectoren:
Wil je ook data gedreven beslissingen nemen over jouw locatiestrategie? Contacteer vrijblijvend onze specialisten.