4Werk vereenvoudigt de on-site inspectie van brandkranen dankzij mobiele kaart-app

4Werk vereenvoudigt de on-site inspectie van brandkranen dankzij mobiele kaart-app

Meer weten?

De on-site inspectie van hydranten (brandkranen) wordt makkelijker en beheersbaarder dankzij een mobiele kaart-app. Zo ondervond ook 4Werk, een koepel vzw van 24 maatwerkbedrijven.

Klant: 4Werk
Segment:

Platform op zijn limiet

In West-Vlaanderen gebeurt de controle en het onderhoud van hydranten (brandkranen) door 12 maatwerkbedrijven. Om hun workflow te faciliteren, maar ook hun informatie real-time door te spelen aan andere stakeholders, liet 4Werk – de vzw boven de maatwerkbedrijven – in 2016 een mobiele kaart-app ontwikkelen die tal van functies en gegevens combineert: 

  • de lokalisatie van de hydranten (digitaal, fysiek en correcties);
  • correcte en uniforme visuele en technische controles;
  • de inventarisatie en herstellingen van niet-werkende, onvindbare of onbereikbare hydranten;
  • rapportage aan partners zoals gemeenten, watermaatschappijen en brandweerzones;
  • opvolging van de feedback van die partners.

Een bevraging van haar gebruikers maakte echter duidelijk dat het platform niet meer voldeed aan de nieuwste eisen. Zo hebben brandweerzones real-time info nodig bij interventies en lokale besturen willen de data dan weer kunnen integreren in hun GIS-systeem. Tenslotte werkte het platform ook versnipperde verslaggeving in de hand.

Alles en iedereen gecoverd, met één app

Om aan alle noden en partijen tegemoet te komen, besloot 4Werk, de koepel vzw boven de maatwerkbedrijven, een nieuwe mobiele kaart-app te laten ontwikkelen. Daarvoor rekende ze op de expertise van GIM. Samen bouwden ze een applicatie met twee modules:

  • Er is een module voor de doelgroepmedewerker van het maatwerkbedrijf. Aan de hand van een uitgewerkte workflow (o.a. opzoeken brandkraan, coördinaten bepalen, visuele controle, uiterlijke gebreken) begeleidt de applicatie de medewerker uniform en duidelijk tijdens zijn controle of herstelling, online én offline. Deze module staat in rechtstreekse verbinding met de module van de beheerder.
    on-site inspectie

  • Ook voor de beheerder is er een module waarmee hij eenvoudig een opdracht tot controle of herstel aanmaakt, opvolgt, rapporteert en factureert. Deze module integreert gemakkelijk met de GIS-systemen van externe partners (brandweerzones, watermaatschappijen, lokale besturen …).
    on-site inspectie app

Nieuwe dimensie voor on-site inspectie

Deze applicatie illustreert perfect hoe we met innovatieve technologie de brug slaan tussen de hoge eisen van de markt enerzijds (bv. de lokale besturen) en noden in de praktijk anderzijds (bv. de maatwerkbedrijven). Bovendien geeft de gebruiksvriendelijkheid van de app de gebruiker meer autonomie zodat hij zijn job efficiënter en beter kan uitvoeren.

Hydranten zijn trouwens maar één van de vele toepassingsvelden. Dezelfde technologie en applicatie kan je even goed inzetten voor de controle en het onderhoud van (wegen)infrastructuur, bewegwijzering, bushokjes, identificatie van boomsoorten, en ga zo maar door.

De ontwikkeling van de nieuwe hydrantenapp is één van de kleinschalige proeftuinen binnen het EFRO-project ‘COVATTI’, een initiatief van POM West-Vlaanderen en 4Werk.

Onze nieuwe mobiele kaart-app combineert een heel gebruiksvriendelijke bediening voor onze on-site inspecteurs met de hoge eisen qua rapportering en integratie van de beheerder van de hydranten
Ignace De Ro, Directeur Maatwerkbedrijf Westlandia

Contacteer ons

Alle velden zijn verplicht

Uw gegevens zijn succesvol doorgestuurd.

Error!

GIM respecteert je privacy. We verzamelen je gegevens om je aanvraag te verwerken. Ook kunnen we je mogelijk op de hoogte houden van producten of diensten van GIM. In geen geval bezorgen we je gegevens aan andere organisaties. Je kunt steeds je gegevens inkijken en je verzetten tegen het verwerken ervan.  Raadpleeg het privacy-beleid van GIM  voor meer informatie.

  • Jouw contactpersoon

    An Heirman

    An Heirman

    Project & Relation Manager

    +32 (0)16 40 30 39 +32 (0)16 40 30 39

    Service Desk

    Al klant? GIM helpt je verder.

    Klantendienst