GIM blogt: Hoe u met geodata betere marketingkeuzes maakt

Meer weten?
26 oktober 2015

Weet u waar uw klant werkelijk woont, werkt en winkelt? Het adres van uw klanten kent u waarschijnlijk. Ook hun koopgedrag houdt u wellicht bij. En misschien hebt u ook wel zicht op hun gezinssamenstelling. Bij de meeste bedrijven reikt het inzicht in het klantenbestand niet verder dan vrij algemene basisinfo … Door geografische data ten volle te benutten, kunt u een voorsprong vanjewelste nemen. En met een uitgebreid locatieprofiel van uw (potentiële) klanten kunt u uw concurrentiekracht sterk verhogen.

Blog: hoe u met geodata beter marketingkeuzes maakt

Hogere competitiviteit: kent u uw klant écht?

De gouden regel in marketing? Hoe beter u uw klanten kent, hoe gerichter u ze kunt bedienen. Commerciële keuzes staan of vallen bijvoorbeeld met antwoorden op vragen zoals:

  • Hoe wonen uw klanten? En waar werken ze?
  • Wat zijn hun hobby’s en interesses?
  • Hoe verplaatsen ze zich? En waarheen?
  • Op welke manier zijn ze bereid contact met u op te nemen?
  • Zijn het trouwe klanten of gaan ze ook bij de concurrentie langs?

Om uw klanten beter te leren kennen, kunt u gebruikmaken van talrijke marketingtechnieken. Zoals loyaltyprogramma’s, digitale klantenkaarten, de aankoop van externe data, datamining en het onderzoeken van de online sporen van klanten. Het resultaat is vaak een uitgebreid gedragsprofiel. Maar mag het nog wat meer zijn?  

Locatie, een onbutte schat aan informatie

Liefst 80% van de klantengegevens waarover u als bedrijf beschikt, bevat ook een adres. Een vaak onbenutte schat aan informatie voor uw geomarketing.

Een voorbeeld: kent u de exacte woonplaats van uw klant? Dan kunt u daar via ruimtelijke analyses talrijke inzichten over uw klanten uit halen. Over hun verplaatsingsgedrag en bijbehorende vervoerskeuzes. Of over hun type woning en het daaruit af te leiden bestedingspatroon. De mogelijke inzichten zijn legio, maar naast adresgegevens hebt u er nog andere geodata voor nodig.  

Nuttige marketinginzichten beginnen bij haarfijne geodata

Van regionaal tot microlokaal niveau. Van adres en straatsegmenten, over postcodes en gemeenten, tot grote stedelijke gebieden. Locatie-analyses gaan zo diep of zo ver als u dat wilt. Dat kan aan de hand van zeer accurate en preciese geo-informatie. Denk aan parameters als: woonomgeving, type bewoning, plaats van beroep en vrijetijdsbesteding, en alle verplaatsingen tussen die punten.

Door de juiste geodata te selecteren, te combineren en ruimtelijk te analyseren, bekomt u een gedetailleerd portret van een bepaald geografisch gebied. Verregaande inzichten waarmee u onderbouwde saleskeuzes maakt. Zo ontdekt u bijvoorbeeld:

  • hoe u uw dienstverlening afstemt op regionale verschillen in de klantenvraag;
  • welke locaties ideaal zijn voor uw verkoopsactiviteiten;
  • op welke manier u uw klanten efficiënt aan u bindt;
  • hoe u uw traditionele verkoop het best uitbreidt met onlinekanalen;
  • en hoe u het potentieel van een bepaalde verkoopregio ten volle benut.

Weet u niet meteen waar te beginnen? Onze experts helpen u op weg tijdens het GIM Geomarketing Seminarie op 18 november in Brussel. Schrijf u dus snel in, of neem een kijkje op onze BelMap-webpagina voor meer info over geavanceerde geodata.

Vital Schreurs - GIM

Vital Schreurs
Managing Director GIM

Deze pagina delen: