De uitdaging

Om graafschade te vermijden besliste de Vlaamse Regering dat alle planaanvragen en planafhandeling vanaf 1 januari 2016 digitaal via het KLIP-portaal moeten verlopen. Voor de stad Brugge, die jaarlijks 4500 planaanvragen verwerkt, was dit de aanleiding om GIM’s hulp in te roepen. Samen gingen zij op zoek naar een oplossing voor de volautomatische KLIP-afhandeling, zodat de wegendienst (riolering) en de dienst informatica (glasvezel) van de stad Brugge niet meer moeten instaan voor deze arbeidsintensieve taken.

De oplossing

Brugge werkt al enkele jaren samen met GIM voor de ondersteuning van zijn globale GIS-werking en GIS-loketten. De stad is ook gebruiker van FME, de krachtige ETL-tool van Safe Software, die geografische gegevens automatisch ophaalt, omzet en organisatiebreed integreert. Het was voor Brugge bijgevolg een logische beslissing om ook voor de automatische KLIP-afhandeling beroep te doen op GIM. Dat zorgde voor een volautomatische KLIP-oplossing via FME, geënt op de databanken van de stad Brugge.

Het resultaat

GIM’s KLIP-oplossing via FME laat toe om alle kabel- en leidinginformatie van de stad Brugge in het kader van KLIP-aanvragen automatisch te monitoren en planaanvragen volautomatisch af te handelen. Bovendien werden de bestaande GIS-processen hierin geïntegreerd.

De gebruiksvriendelijke interface vergt geen specifieke informaticakennis en nieuwe gebruikers kunnen gemakkelijk toegevoegd worden. Dankzij deze aanpak werd de werklast van de wegendienst en de dienst informatica van de stad Brugge flink verlicht.

De mogelijkheden van FME zijn eindeloos inzetbaar voor heel wat facetten in onze organisatie. Kortom, wij hebben één oplossing voor talloze dataworkflows, waaronder KLIP. Vanwege zijn grote expertise in FME is GIM voor ons een logische keuze.
Kris Taillaert - GIS Coördinator - Stad Brugge
Deze pagina delen:
Stad Brugge tovert met geodata dankzij FME
Stad Brugge tovert met geodata dankzij FME

Contacteer GIM nu als u meer wil weten over databeheer met FME of KLIP planafhandeling.

Alle velden zijn verplicht

Uw gegevens zijn succesvol doorgestuurd.

Error!

  • Service Desk

    Al klant? GIM helpt u verder.

    Klantendienst