Locatie is erg bepalend voor het succes van een verkooppunt. Voor apotheken is dat niet anders. Bovendien legt de Vestigingswet strikte voorwaarden op. Imphact en GIM ontwikkelden een dienstenpakket dat een brede waaier aan criteria in rekening neemt om de optimale locatie voor een nieuwe apotheek te bepalen.
De uitdaging
Het economisch potentieel van een apotheek inschatten, gebeurt traditioneel aan de hand van het inwonersaantal van het dichtstbijzijnde economische centrum. Er spelen echter heel wat andere elementen mee: concurrentie, demografie, sociale klasse, bereikbaarheid enzovoort. Consultancybedrijf Imphact wou een toepassing ontwikkelen die op basis van al deze criteria de optimale locatie berekent en deze toetst aan de bepalingen van de Vestigingswet.
De oplossing
GIM ging aan de slag met data uit verschillende bronbestanden. Het bestand van bestaande apotheken werd verrijkt met data uit verschillende bronbestanden en gekoppeld met de criteria van de Vestigingswet. Het resultaat? Een tool die een score toekent aan – bestaande en potentiële – verkooppunten op basis van populatiekenmerken, inkomensgegevens en gemiddelde reistijden voor het verzorgingsgebied. In geval van overlappende verzorgingsgebieden verdeelt de toepassing het potentieel over beide verkooppunten.
Het resultaat
Apothekers kunnen voortaan veel gerichter inschatten wat de beste locatie is voor de inplanting van een nieuwe of de verplaatsing van een bestaande apotheek. Tientallen klanten maakten er intussen gebruik van.
Contacteer ons
Uw gegevens zijn succesvol doorgestuurd.
Error!
Jouw contactpersoon

Carl Bassi
+32 (0) 16 40 30 39 +32 (0) 16 40 30 39
Service Desk
Al klant? GIM helpt je verder.
Klantendienst