bpost zet snelste routes op de kaart
Optimale mobiliteit op elk moment van de dag

GIM analyseerde reële snelheids- en verkeersdata uit TomTom-navigatietoestellen en stuurde zo de trucks van bpost naar het snelst bereikbare depot.

Voor de dagelijkse distributie van duizenden brieven en pakjes kan bpost rekenen op een uitgebreid netwerk: 58 logistieke centra en 6 sorteercentra over het hele land verspreid. Een uitdagend en intensief distributieproces. Om het te optimaliseren, ging het Belgisch postbedrijf te rade bij GIM.
De uitdaging
“De provinciegrenzen bepaalden altijd al in welk sorteercentrum de post belandt”, vertelt Bernard Van Causenbroeck van bpost. “Onze bestel- en vrachtwagens brengen bijvoorbeeld alle West- en Oost-Vlaamse brieven en pakjes naar ons Gents centrum.” Maar ook bpost krijgt af te rekenen met files en omleidingen. Om een kwalitatieve dienstverlening te garanderen, analyseerde het postbedrijf samen met GIM alle transportroutes op snelheid en kostenefficiëntie.
De oplossing
Op basis van reële gebruikersdata – snelheid en verkeersdensiteit uit TomTom-navigatietoestellen – onderzocht GIM elk detail: onder meer de precieze tijdstippen waarop de bpost-trucks naar de sorteercentra rijden, de gemiddelde rijsnelheid bij vlot verkeer (freeflow-snelheid), de gebruikelijke files en wachttijden op elk moment van de dag. En dat voor elke werkdag: een schat aan verkeersinformatie met impact op het bpost-distributieproces.
Het resultaat
“Voor elk sorteercentrum en moment van de dag bepaalden we de optimale bereikbaarheidszone”, aldus GIM-projectleider Nikolaas Vyverman. “Een voorbeeld: vertrekken de bpost-trucks om 16.30 uur in Waver, dan komen ze het snelst aan in Charleroi. Om 20 uur is Zaventem de beste keuze.”
GIM vatte alle relevante bevindingen samen in heldere, overzichtelijke kaarten. Niet alleen handig referentiemateriaal om de beste routes en rijtijden te bepalen, ook tijdens piekperiodes in het postverkeer bieden ze soelaas. “Om de ideale uitwijkroutes te plannen bijvoorbeeld”, klinkt het bij bpost. “Zo geven we drukkere sorteercentra makkelijk wat ademruimte. En zit een bepaalde weg plots muurvast door een ongeval, dan kunnen we meteen de efficiëntste alternatieve route inplannen.”
Contacteer ons
Uw gegevens zijn succesvol doorgestuurd.
Error!
Jouw contactpersoon

Véronique De Laet
+32 16 40 30 39 +32 16 40 30 39
Service Desk
Al klant? GIM helpt je verder.
Klantendienst